Trafikverket ändrar repetitionskrav för att få vistas i spår

tdok 2014:0230

På Trafikverket pågår sedan en tid tillbaka ett arbete med att skriva kompetenskravspecifikationer för en rad olika funktioner inom trafiksäkerhet på järnväg. Tidigare har Trafikverket ställt utbildningskrav på funktionerna, men i framtiden ska de istället ställa krav på kompetens. Det blir även Trafikverket som testar den teoretiska kunskapen efter avslutad utbildning eller repetitionsutbildning.

Ny version med sänkt krav

Behörighet att vistas i spår får man när man har genomfört utbildningen BASÄVISTA. Det regleras i TDOK 2014:0230. I februari tog Trafikverket beslut om innehållet i version 5, som skulle börja gälla den första juni i år. I den versionen stod det att man ska genomföra en obligatorisk fyra timmar lång repetition varje år för att få behålla sin behörighet.

Innehållet var dock inte tillräckligt bra förankrat hos entreprenörs- och konsultföretagen som vistas och arbetar i Trafikverkets anläggning. Efter diskussioner med företrädare för branschen väljer de att ta tillbaka skärpningen av repetitionsintervallet. I version 6 har man istället enats om att behörigheten att vistas i spår ska gälla i tre år efter genomförd utbildning och därefter ska man genomgå utbildningen på nytt.

Trafikverket ser också över målprogram och kursplan för att få in mer praktiska inslag och övningar så att de som går utbildningen ska vara ännu bättre förberedda när de kommer ut i trafikverkets anläggning.

Version 6 av TDOK 2014:0230

Version 6 av TDOK 2014:0230 ”Kompetenskrav för operativa trafiksäkerhetsfunktioner” börjar gälla den 1 juni 2017.

Läs om Trafikverkets nya signalsystem >>

Anmäl dig till vårt nyhetsmejl

Vi skickar ut mejl när vi lägger upp viktiga och intressanta nyheter för branschen.
  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

 

← Gå tillbaka

Fler nyheter