Det råder brist på fordonstekniker och systemingenjörer som kan arbeta med planering och utförande av fordonsunderhåll, ombyggnad och tillverkning av fordonssystem. I en tid då flera hundra miljarder satsas på järnvägen i Sverige behövs utveckling, inte avveckling, av utbildningar anser undertecknande organisationer.
Sex organisationer har gått samman för att belysa behovet av fordonstekniker. De har tillsammans skrivit på ett öppet brev till YH-myndigheten som skickades den 30:e augusti.
– Med brevet vill vi betona vikten av att utbildning inom spårfordonsteknik på gymnasie- eller YH-nivå stärks och utvecklas. Just nu finns det inte nog med utbildade fordonstekniker för att genomföra planerade investeringar i tåg och installationer eller för löpande underhåll och uppgraderingar, säger Peter Östman, verksamhetsledare för Järnvägsklustret och initiativtagare till uppropet.
Några av de planerade investeringar, installationer och uppgraderingar som Peter Östman pratar om är bland annat införandet av det nya digitala signalsystemet ERTMS på järnvägen i Sverige. Eftersom utrustning behöver monteras in på över 1000 fordon, behövs fordonstekniker som kan utföra arbetet. Andra fleråriga projekt är uppgradering av över 250 X2000-lok och vagnenheter, cirka 210 vagnenheter för Öresundstågen och cirka 800 tunnelbanevagnar. Under det närmsta decenniet förutspås även en påbörjan av uppgradering av 300 vagnar för regionaltåget Regina, över 100 vagnar av regionaltåget X40 och nästan 1000 vagnar av pendeltåget X60. Varje projekt handlar om 10-tals eller 100-tals arbetstillfällen, varav många är fordonstekniker.
Det löpande underhållet i Sverige av persontåg, godståg, spårvagnar och tunnelbanevagnar kommer också att öka allt eftersom fler fordon tas i bruk. Ett annat skäl till ökningen är att det löpande underhållet av Öresundstågen flyttar från Danmark till Sverige. En förändring som bara den ger 100 nya arbetstillfällen.
Peter Östman fortsätter med att berätta att behoven av rätt kompetens är skriande och akut.
– Vi måste gemensamt göra något nu, och hoppas att myndigheter och kommuner kan bistå med rätt utbildningar tillsammans med branschen. Förutom fordonstekniker ser vi ett ökande behov av personer som både kan mekaniken och det digitala. Branschen utvecklas snabbt, och Sverige är i absoluta framkant i världen. Det vore en katastrof om vi missade möjligheterna till nationell utveckling och exportframgångar på grund av att utbildningarna saknas, avslutar Peter Östman.
Brevet är undertecknat av:
- Peter Östman, verksamhetsledare för Järnvägsklustret
- Pia Lagerlöf, generalsekreterare i Swedtrain, föreningen Sveriges Järnvägsindustrier
- Björn Westerberg, VD för Branschföreningen Tågoperatörerna
- Rolf Alm, ordförande i SWERIG, järnvägsindustrins expertorganisation
- Per Olofsson, Swedish Rail Skill Forum
- Hans-Inge Almgren, Projektledare, Nordic Infracenter i Nässjö.
Anmäl dig till vårt nyhetsmejl
Vi skickar ut mejl när vi lägger upp viktiga och intressanta nyheter för branschen.