Järnvägsyrken marknadsförs av skolelever

Vad gör ni för att marknadsföra er bransch? Vi på Nordic Infracenter gick till skolor och frågade eleverna om dom visste hur många järnvägsyrken det finns.

Nyfikenheten växte sakta fram från lärare och elever, efter en stund haglade frågorna och vi kände direkt att här har vi framtida arbetskraften som inte får informationen till sig.

Så vad kan vi göra tillsammans ”vi” i järnvägsbranschen och skolor för att göra branschen mer attraktiv för arbetssökande och studerande? Förslag som kom fram var att synas mer på sociala media, besöka skolor och berätta om järnvägsyrken som finns och vad man gör en vanlig arbetsdag. Bjuda in skolorna till arbetsplatserna med ett studiebesök på några timmar. Eller varför inte göra en reklamfilm som en annan föreslog med ett leende. Sagt och gjort här kommer reklamfilmen som Nordic Infracenter och skolelever hjälpt till att framställa.

Börja redan idag med att planera hur kan jag/vi ta emot ett studiebesök. Vem eller vilka från min arbetsplats ska kontakta skolor och tala inför ungdomarna. Har vi bra marknadsföring på mitt företag och hur syns eller uppfattas vi där ute? Inga av dessa frågor är tunga eller svåra frågor, det är bara att sätta igång nu så underlättar du/ni för framtida arbetskraftsförsörjningen.

Järnvägsutbildning Brinellgymnasiet >>

Lokförareutbildning Nässjöakademin >>

Järnvägsyrken Framtid.se >>

Marknadsföringsföretag Fyra Punkter >>

 

← Gå tillbaka

Fler nyheter