Employer branding för järnvägsbolag – nytt samarbetsprojekt

Hur blir man attraktiv som arbetsgivare? Och att leda på distans, hur går det till i praktiken? Under vår Järnvägsfrukost den 20 september fick besökarna både råd inom ledarskap och en inbjudan till att medverka i Framtidens Järnväg första samarbetsprojekt – Employer Branding för järnvägsbranschen.

Ett 50-tal personer kom till vår Järnvägsfrukost på Hotell Högland.
Viktor Dahl, Employer Branding-expert, kommer att vara huvudleverantör i det nya samarbetsprojektet.
Hans-Inge Almgren, projektledare för Framtidens Järnväg och verksamhetsansvarig för Nordic Infracenter, berättade att det är helt kostnadsfritt för företag att delta. ”Du betalar med din tid och ditt engangemang”, sade han.

Att arbeta med employer branding, alltså hur en organisation uppfattas som arbetsgivare av tidigare, nuvarande och potentiella anställda, blir allt viktigare för att sticka ut som arbetsgivare.

– Förr i tiden kunde hotell paketera sina erbjudanden på sin hemsida, och vi köpte det, sade Viktor Dahl under järnvägsfrukosten. Nu går vi till Tripadvisor för att ta reda på om ett hotell verkligen är så bra som det utger sig för att vara, och likaså är det med arbetsgivare. Vi kan recensera våra arbetsgivare på Glassdoor, men hur jobbar vi egentligen med att bli attraktiva som arbetsplats?

Den 25 oktober startar Framtidens Järnväg ett nytt samarbetsprojekt tillsammans med studenter från Jönköpings Universitet.

– Fyra till fem järnvägsbolag får nu möjligheten att helt kostnadsfritt delta i vårt projekt där man får verktygen att lyckas med sitt employer branding-arbete, säger Hans-Inge Almgren, projektledare för Framtidens Järnväg och verksamhetsansvarig för Nordic Infracenter.

Företagen kommer att bjudas in till tre workshops.

– I projektet görs även nulägesanalyser som kommer vara underlag till en slutrapport. Rapporten kommer att redovisa projektets aktiviteter och effekter för att sedan bli offentlig för branschens företag, säger Hans-Inge Almgren.

Är du intresserad av att delta i samarbetsprojektet? Kontakta Hans-Inge Almgren på 070-593 91 16 eller hans-inge.almgren@nordicinfracenter.se

Att leda på distans – hur gör man det?

Annika Stålhandske och Emelie Palmér har utbildat över 400 chefer inom ledarskap och lett flertalet team och ledningsgrupper på distans. 

Vid järnvägsfrukosten höll även Growing Leaders ett anförande om att leda på distans.

– När man ska leda på distans måste man ändra sitt beteende som ledare, sade Annika Stålhandske. Man måste hitta nya sätt att ta ansvar för arbetsmiljön och skapa teamkänsla. Det kan handla om att skapa en gruppchatt där du och dina medarbetare får samtala om allt annat än jobb. En chatt där ni pratar om sådant som annars skulle sägas vid en kaffemaskin, fortsatte hon.

Den 8 november arrangerar vi en utbildning tillsammans med Growing Leaders om virtuellt ledarskap. Under Utbildningar & Event kan du läsa mer om utbildningen och även anmäla dig till vår nästa järnvägsfrukost som arrangeras den 31 januari 2020.

← Gå tillbaka

Fler nyheter