Att anställa en ingenjör kan göra underverk i ditt företag

Tio företag som anställde sin första ingenjör ökade sin vinst med över 30 procent, det framhölls av Sveriges Ingenjörer på vår järnvägsfrukost den 31 januari. Under frukosten presenterades även hur drönarteknik kan vara till nytta för järnvägsbranschen.  

En studie genomförd 2006 av Ramböll Management AB visar att mindre företag som anställer sin första ingenjör ökar sin produktivitet med 300 procent och omsättning med nästan 600 procent. Trots detta fantastiska resultat minskade andelen ingenjörer bland mindre företag efter 10 år, och det ville Sveriges Ingenjörer ändra på.

Under 2015-2017 drevs pilotprojektet Den första ingenjören i Jönköpings län. I projektet deltog 35 företag och bland dessa 35 valde 10 företag att anställa en ingenjör.

– Nio av företagen som anställde sin första ingenjör ökade sin vinst med över 30 procent efter två år, berättade Annika Jederström från Sveriges Ingenjörer under Järnvägsfrukosten. I genomsnitt ökade även företagen sin nettoomsättning med 43 procent och utökade sin personal med 5 personer. Det tionde företaget fördubblade både sin vinst och omsättning, och blev uppköpt, fortsatte hon.

Under projektet Framtidens Järnväg har vi tillsammans med Sveriges Ingenjörer och Jönköpings Tekniska Högskola startat upp ett samarbetsprojekt som vi kallar för Ingenjörsspåret.

– Vi har tagit fram en modell där järnvägsföretag nu får chansen att ta del av de erfarenheter som vi har med oss från vårt tidigare pilotprojekt fast i en mycket mindre skala, sade David Andersson från Sveriges Ingenjörer.

– Vi har plats för sex företag, och har redan tillsatt två platser, sade Hans-Inge Almgren, verksamhetsutvecklare för Nordic Infracenter och projektledare för Framtidens Järnväg.

>> Läs mer om Ingenjörsspåret här

Drönarteknik som hjälpmedel

Järnvägsfrukosten gästades även av Niclas Bankert från Drönarbolaget som visade upp flera av drönarens användningsområden inom järnvägsbranschen.

– Med en drönare kan vi göra besiktningar och inspektioner utan att behöva stänga av spåren, sade Niclas Bankert. Vi kan hjälpa till med att dokumentera era spår genom att ta flera tusen flygfoton och vi kan även med en värmekamera hjälpa er att upptäcka varmgång och trasiga isolatorer, fortsatte han.

Precis som med Sveriges Ingenjörer driver vi även ett samarbetsprojekt med Drönarbolaget. Projektet ska undersöka vilka arbetsmoment som skulle kunna digitaliseras, kompletteras och effektiviseras med hjälp av drönarteknik. Projektet drivs under Framtidens Järnväg tillsammans med Trafikverket, SEKO, Drönarbolaget och Lunds Universitet.  >> Läs mer här!

← Gå tillbaka

Fler nyheter