Hoppa till innehåll
  • Nyheter
  • Utbildningar & event
  • Projekt
    • Framtidens järnväg
  • Intressenter & samarbetspartners
  • Om oss
  • Kontakt
  • Nyheter
  • Utbildningar & event
  • Projekt
    • Framtidens järnväg
  • Intressenter & samarbetspartners
  • Om oss
  • Kontakt
Bli intressent

Hon tog över stora godsbolaget: ”Vi står beredda att hugga.”

I vintras kom skrällen. CFL cargo Sverige hade sålts. Ny, ensam ägare var företagets vd Mikaela Schön. Ett halvår senare har bolaget bytt namn till SHN cargo och laddar för framtiden: ”Vi står beredda att hugga”, säger Mikaela.

Vd Mikaela Schön tog över ägandet av SHN cargo, före detta CFL cargo i vintras.

Hur vågar man slå till på ett företag som omsätter 200 miljoner?

– När moderbolaget i Luxemburg berättade för mig att de skulle sälja hade jag haft vd-posten i två år, och ganska snabbt tänkte jag tanken att det faktiskt ändå vore möjligt att ta över. Vi har en väldigt bra grund att stå på och har gjort oss kända som en flexibel aktör som snabbt kan möta förfrågningar på marknaden. Sedan har vi profilerat oss starkt inom säkerhet där vi har gjort ett omfattande arbete som jag vet att våra kunder uppskattar och som har blivit ett viktigt konkurrensmedel. Helt ärligt så känner jag att vi är ett jäkligt bra team och att vi har ett lite annorlunda upplägg.

På vilket sätt är ni annorlunda?

– Jag tror och hoppas att vi upplevs som väldigt ”nära” våra kunder och deras verksamhet. Vår produktionschef till exempel är lokförare och instruktör och även jag själv har en bakgrund som lokförare. Vi värnar också om mångfalden och jobbar även för att få in kvinnor på ledande positioner.  Det vore så jäkla roligt att få rejäl snurr på det här, det finns ju inte heller några andra kvinnliga ägare i branschen så visst skulle det vara kul om vi kunde slå oss igenom bruset!

Vad är din egen bakgrund?

– Jag är själv lokförare, började jobba på kontoret som trafikplanerare 2015, blev platschef 2019 och har varit vd sedan 2022.

Hur ser SHN Cargo ut i dag?

– Vi är 60 medarbetare, majoriteten är lokförare. Vi är 15 personer på den administrativa sidan och tillsammans omsätter vi 200 miljoner kronor, vilket gör oss till ett medelstort bolag. Uppdragen granskas i förhållande till vår säkerhetspolicy och vi är noga med att ta uppdrag som passar in i verksamheten. Våra uppdrag finns huvudsakligen i mellansverige och södra Sverige och vi jobbar mot hamnarna i Göteborg och Helsingborg. Vänerexpressen, Dania och Ancotrans är våra kunder och vi har även ett samarbete med Cargonet där vi kör den sista dragningen mellan Jönköping och Torsvik. Kombiterminalen i Nässjö är ett viktigt nav, och vi kör bland annat JYSK-volymerna. Under vintern har vi även börjat köra sträckan Nässjö-Vetlanda igen, då vi såg ett behov.

Vad händer nu?

– Nu har vi haft några månader på oss att konsolidera och står beredda att hugga. Vi har en vision att vi ska vara det främsta och mest efterfrågade godsbolaget i vår storlek i Sverige. Och det är det vi kommer att jobba mot nu. Storlek och bemanning känns bra och vi har utrymme för att kunna växa med befintlig organisation.

Vilka är de viktigaste frågorna för branschen?

– Jag tror på järnvägen och jag tror på att det är på järnvägen som vi ska transportera vårt gods. Det ska inte vara en massa tunga lastbilar på vägen. Kan vi plocka bort 40 lastbilar och köra med ett tåg i stället, så är det ett självklart sätt att jobba hållbart i framtiden. Men då måste det finnas en infrastruktur för det. Den största frågan just nu är dock banavgifterna. Med prishöjningar på 50 procent är det tufft att få kunderna att välja hållbara transporter via järnvägen. Detta är något som borde var högprioriterat för regeringen: man måste ta tag i frågan snabbt så att aktörerna inte tappar förtroendet för transporter med järnvägen.

Relaterade nyheter

19 maj 2025

Kunskapsintensiva dagar på Train & Rail

Trängsel på spåren, järnvägstransportörer som hamnar i kläm och rekryteringsskulder som spär på kompetensbristen. Branschens utmaningar stod högt upp på agendan när Nordic Infracenter bjöd…
Läs mer
07 maj 2025

Vart är de svenska nattågen på väg?

Nattåg är populärare än någonsin. Dessutom är de en viktig pusselbit i Sveriges totalförsvar. Men hur ser framtiden för nattågen ut? Fordonsflottan är ålderstigen och…
Läs mer
07 maj 2025

Train & Rail samlar järnvägsbranschen

Nu är järnvägsfesten i gång! Train & Rail har rullat in på Stockholmsmässan och Nordic Infracenter finns självklart på plats. Första dagen bjöd på branschmingel…
Läs mer
Tillbaka

Prenumerera på vårt utskick!

Vill du vara först med att läsa våra nyheter eller få reda på nya event som vi arrangerar? Isåfall ska du prenumerera på vårt mejlutskick! Om du skulle ångra dig, kan du när som helst välja att avregistrera dig.

Nordic Infracenter är ett utvecklingsnav som erbjuder nätverk, lärande och utveckling till järnvägsintresserade.

Snabbmeny

  • Utbildningar och event
  • Projekt
  • Nyheter
  • Intressenter & samarbetspartners
  • Om oss
  • Utgivningsbevis
  • Kontakt
  • Integritetspolicy

Kontakt

Karlagatan 3,
571 31 Nässjö

Följ oss

Linkedin Youtube
  • Nyheter
  • Projekt
  • Evolve
  • Framtidens järnväg
  • Intressenter & samarbetspartners
  • Om oss
  • Kontakt
  • Nyheter
  • Projekt
  • Evolve
  • Framtidens järnväg
  • Intressenter & samarbetspartners
  • Om oss
  • Kontakt
Bli intressent