Hoppa till innehåll
  • Nyheter
  • Utbildningar & event
  • Projekt
  • Intressenter & samarbetspartners
  • Om oss
  • Kontakt
  • Nyheter
  • Utbildningar & event
  • Projekt
  • Intressenter & samarbetspartners
  • Om oss
  • Kontakt
Bli intressent

Trafikverket slutredovisar regeringsuppdrag nya stambanor

I juni 2020 gav regeringen Trafikverket i uppdrag att redovisa ett system för nya stambanor utifrån ett kostnadstak om 205 miljarder kronor, samt uppdaterade kostnader för befintligt system.

Nya stambanor

Regeringsuppdraget omfattar uppdatering av kostnad och samlad effektbedömning för nya stambanors nuvarande systemutformning samt analys av andra relevanta systemutformningsalternativ som bedöms ha potential att möta uppdragets ramar och utgångspunkter.

Samtliga alternativ innebär ett stort kapacitetstillskott och ger stora nyttor

Trafikverket presenterar i redovisningen fyra utredningsalternativ. Samtliga alternativ ger stora kapacitetstillskott och bidrar till regional och nationell tillväxt. Men de innehåller också en avvägning mellan olika nyttor, till exempel ur ett regionalt och nationellt perspektiv. Trafikverket förordar inget av utredningsalternativen, utan alternativens kostnader, effekter och konsekvenser utgör underlag för regeringens fortsatta planering av nya stambanor.

För att klara kostnadsramen 205 mdkr, behöver den systemutformning som utgår från Sverigeförhandlingen omprövas både vad gäller antal stationer och stationslägen.

− Möjligheterna till stora kostnadsbesparingar inom nuvarande systemutformning är mycket begränsade, säger Ali Sadeghi, programchef för Nya stambanor.

Studerade alternativ

För jämförelsealternativ har fixerat spår och 320km/h antagits för hela systemet undantaget sträckorna Göteborg-Borås och Järna-Linköping (Ostlänken) där ballasterat spår och STH5 250 km/h antagits. För utredningsalternativ 1-4 har, för att begränsa investeringskostnaden, ballasterat spår och STH 300km/h antagits för hela systemet. Ballasterat spår har lägre investeringskostnad, men högre underhållskostnad och bedöms inte lämpligt för hastigheter över 300km/h.

>> Här kan du läsa hela nyheten från Trafikverkets hemsida och nedan kommer du direkt till slutredovisning av uppdrag angående nya stambanor.

>> Nya stambanor för höghastighetståg

>> Kortversion Nya stambanor för höghastighetståg

Relaterade nyheter

07 maj 2025

Vart är de svenska nattågen på väg?

Nattåg är populärare än någonsin. Dessutom är de en viktig pusselbit i Sveriges totalförsvar. Men hur ser framtiden för nattågen ut? Fordonsflottan är ålderstigen och…
Läs mer
07 maj 2025

Train & Rail samlar järnvägsbranschen

Nu är järnvägsfesten i gång! Train & Rail har rullat in på Stockholmsmässan och Nordic Infracenter finns självklart på plats. Första dagen bjöd på branschmingel…
Läs mer
29 april 2025

”Svensk kollektivtrafik behöver politisk vilja och enighet.”

Efter 16 år i kollektivtrafikens tjänst lämnar Carl-Johan Sjöberg uppdraget som trafikdirektör för Jönköpings länstrafik. För Nordic Infracenter berättar han vad som har varit roligast,…
Läs mer
Tillbaka

Prenumerera på vårt utskick!

Vill du vara först med att läsa våra nyheter eller få reda på nya event som vi arrangerar? Isåfall ska du prenumerera på vårt mejlutskick! Om du skulle ångra dig, kan du när som helst välja att avregistrera dig.

Nordic Infracenter är ett utvecklingsnav som erbjuder nätverk, lärande och utveckling till järnvägsintresserade.

Snabbmeny

  • Utbildningar och event
  • Projekt
  • Nyheter
  • Intressenter & samarbetspartners
  • Om oss
  • Utgivningsbevis
  • Kontakt
  • Integritetspolicy

Kontakt

Karlagatan 3,
571 31 Nässjö

Följ oss

Linkedin Youtube
  • Nyheter
  • Utbildningar & event
  • Projekt
  • Intressenter & samarbetspartners
  • Om oss
  • Kontakt
  • Nyheter
  • Utbildningar & event
  • Projekt
  • Intressenter & samarbetspartners
  • Om oss
  • Kontakt
Bli intressent