Hoppa till innehåll
  • Nyheter
  • Utbildningar & event
  • Projekt
    • Framtidens järnväg
  • Intressenter & samarbetspartners
  • Om oss
  • Kontakt
  • Nyheter
  • Utbildningar & event
  • Projekt
    • Framtidens järnväg
  • Intressenter & samarbetspartners
  • Om oss
  • Kontakt
Bli intressent

Kunskapsintensiva dagar på Train & Rail

Trängsel på spåren, järnvägstransportörer som hamnar i kläm och rekryteringsskulder som spär på kompetensbristen. Branschens utmaningar stod högt upp på agendan när Nordic Infracenter bjöd in till kunskapsintensiva föredrag på Train & Rail.

– Det har varit givande dagar då vi har fått chansen att nätverka både med befintliga och nya intressenter i Nordic Infracenter. Vi känner också att vår satsning på att bidra med spännande föreläsare inom olika branschaktuella frågor har varit mycket uppskattade, säger Nordic Infracenters verksamhetsledare Matz Magnusson.

Nordic Infracenter bidrog till mässprogrammet med fem olika föreläsare som tillsammans täckte upp mässans olika teman. Dan Olofsson, SJ, inledde mässveckan med en lägesrapport om tillståndet för de svenska nattågen, som behövs mer än någonsin men som är så gott som uttjänta. Vem ska finansiera var frågan, och hur skulle framtidens nattåg kunna se ut? Dan Olofsson delade med sig av sin vision – något som du kan läsa mer om här.

”Hamnar i kläm”

Ambjörn Essén och Sara Willman från Advokatfirman Glimstedt är specialister på juridiska frågor inom transport och entreprenad och lockade många intresserade hörare på temat ”Vem betalar priset för försenat gods?”

– Möjligheten för en avsändare att få ersättning vid försening av godsleverans är begränsad. Det finns en beloppsbegränsning, fyra gånger transportavgiften, och ansvarsfrihetsgrunder, till exempel utanför transportörens kontroll. Det i kombination med att tillförlitligheten inte är tillräckligt hög gör sammantaget att det inte blir ett attraktivt transportsätt, konstaterade Sara Willman.

I samtal med branschen efter föredraget framkom dessutom att transportörernas möjligheter att få ersättning för sina egna merkostnader är små.

– Eftersom järnvägstransportörerna samtidigt konkurrerar med lastbilstransporter kan de inte heller ta ut högre priser mot avsändarna. Järnvägstransportörer hamnar helt enkelt i kläm och får jobba med små marginaler.

Ärvda rekryteringsskulder

Komptensutmaningarna inom järnvägen var ett av mässans teman, och Nordic Infracenter gästades av järnvägsprofilen Anders Ekman, numera affärs- och marknadschef på ProTrain. Kompetensförsörjningen i järnvägsbranschen har varit en utmaning under många år.

– En del problem har branschen skapat själva i kombination med att antalet tåg på Svensk järnväg har fördubblats sedan 2010-talet, konstaterade Anders Ekman som menar att branschen måste samverka för att järnvägen ska vara attraktiv för dagens och morgondagens personal.

– Inom ProTrain arbetar vi långsiktigt med våra rekryteringar. Flera av våra uppdrag är långa och vi tar också plats i branschen på ett tydligt sätt till exempel genom styrelsemedlemskap i Tågföretagen. Just långsiktigheten är nyckeln. Vi behöver en uthållighet över lång tid och ta ansvaret att fortsätta rekrytera även om ett kontrakt löper ut. Nästkommande operatör/aktör kommer annars att ärva en rekryteringsskuld.

VR-växling väckte nyfikenhet

Som en del i branschens kompetensutveckling har Nässjöakademin, i samarbete med Nackademin, utvecklat ett banbrytande VR-verktyg för utbildning av lokförare. Nässjöakademins Jonas Karlsson fanns på plats för att visa hur studerande genom att VR-glasögon på ett säkert och interaktivt sätt lära sig växling på bangård – ett arbetsmoment som länge varit en utmaning i branschen.

– Vi har precis börjat testa den på våra lokförarstuderande och har konstaterat att produkten har väldigt bra potential.  Vi har även lagt till en möjlighet att träna på bromsprov och fortsätter utvecklingen inom andra områden. Bland annat jobbar vi med en produkt som ska kunna användas vid utbildning av tågtekniker, berättade Jonas Karlsson.

Nya tankebanor

Vi gästades även av Mattias Josefsson, vd för Europakorridoren AB, som resonerade kring hur politiken och branschen behöver tänka i nya banor för att möta järnvägens framtida utmaningar. Mattias har tidigare besökt oss på Nordic Infracenters järnvägsfrukost, och en sammanfattning kan du läsa här. I väntan på nästa branschfest är du förstås varmt välkommen till våra järnvägsfrukostar – hos oss finns det alltid plats på spåret.

Relaterade nyheter

07 maj 2025

Vart är de svenska nattågen på väg?

Nattåg är populärare än någonsin. Dessutom är de en viktig pusselbit i Sveriges totalförsvar. Men hur ser framtiden för nattågen ut? Fordonsflottan är ålderstigen och…
Läs mer
07 maj 2025

Train & Rail samlar järnvägsbranschen

Nu är järnvägsfesten i gång! Train & Rail har rullat in på Stockholmsmässan och Nordic Infracenter finns självklart på plats. Första dagen bjöd på branschmingel…
Läs mer
29 april 2025

”Svensk kollektivtrafik behöver politisk vilja och enighet.”

Efter 16 år i kollektivtrafikens tjänst lämnar Carl-Johan Sjöberg uppdraget som trafikdirektör för Jönköpings länstrafik. För Nordic Infracenter berättar han vad som har varit roligast,…
Läs mer
Tillbaka

Prenumerera på vårt utskick!

Vill du vara först med att läsa våra nyheter eller få reda på nya event som vi arrangerar? Isåfall ska du prenumerera på vårt mejlutskick! Om du skulle ångra dig, kan du när som helst välja att avregistrera dig.

Nordic Infracenter är ett utvecklingsnav som erbjuder nätverk, lärande och utveckling till järnvägsintresserade.

Snabbmeny

  • Utbildningar och event
  • Projekt
  • Nyheter
  • Intressenter & samarbetspartners
  • Om oss
  • Utgivningsbevis
  • Kontakt
  • Integritetspolicy

Kontakt

Karlagatan 3,
571 31 Nässjö

Följ oss

Linkedin Youtube
  • Nyheter
  • Projekt
  • Evolve
  • Framtidens järnväg
  • Intressenter & samarbetspartners
  • Om oss
  • Kontakt
  • Nyheter
  • Projekt
  • Evolve
  • Framtidens järnväg
  • Intressenter & samarbetspartners
  • Om oss
  • Kontakt
Bli intressent