Hoppa till innehåll
  • Nyheter
  • Utbildningar & event
  • Projekt
    • Framtidens järnväg
  • Intressenter & samarbetspartners
  • Om oss
  • Kontakt
  • Nyheter
  • Utbildningar & event
  • Projekt
    • Framtidens järnväg
  • Intressenter & samarbetspartners
  • Om oss
  • Kontakt
Bli intressent

Vart är de svenska nattågen på väg?

Nattåg är populärare än någonsin. Dessutom är de en viktig pusselbit i Sveriges totalförsvar. Men hur ser framtiden för nattågen ut? Fordonsflottan är ålderstigen och trafikekonomin ansträngd. SJs Dan Olofsson redde ut frågetecknen och presenterade en vision under Train & Rail i Stockholm.

Matz Magnusson, verksamhetsledare på Nordic Infracenter välkomnade Dan Olofsson till Nordic Infracenters föreläsningar på Train & Rail.

Under mässan presenterar Nordic Infracenter fem talare på teman som berör utmaningarna för framtidens järnväg. Dan Olofsson, strateg på SJ med särskilt fokus på nattåg sedan 25 år tillbaka, var först ut på temat nattåg. Ett ämne som berör och engagerar – och lockade en stor publik.

Klimatfrågan driver efterfrågan

Poängen med nattåg är uppenbar.

– Genom att resa och sova på natten så utnyttjar man tiden och kommer fram utvilad. På det sättet blir nattåg ett snabbt sätt att resa, samtidigt som man sparar in en hotellnatt. Och det är en viktig distinktion: med nattåg menas ett tåg som man kan sova på, inte att det går om natten, poängterade Dan Olofsson.

Från att ha varit utrotningshotade har nattågen fått renässans, Dan Olofsson beskriver det som en ”boom” ute i Europa. Det är framför allt det ökade intresset för klimatvänligt resande som driver efterfrågan och många länder väljer nu att investera i nattåg.

Dan Olofsson är strateg på SJ och har jobbat med nattåg i mer än 25 år.

”Fordonsflottan är slut”

Så hur är läget i Sverige?

– I dagsläget finns det 80 sovvagnar och 90 liggvagnar. Allt är gammalt. Det handlar om en flotta som går tillbaka till SJs investeringar under 40-, 60- och 80-talen. I princip är den slut, men fram till dess att det finns nya fordon tillgängliga måste vi hålla liv i de gamla fordonen åtta till tio år till. Möjligen kan de rulla som säsongståg men de kommer inte att hålla för daglig trafik mellan Stockholm och Narvik eller för tunga, militära transporter. Något måste alltså göras.

Problemet är bara att nattåg är dyrt, hiskeligt dyrt. Dan Olofsson gav några kostnadsexempel och konstaterade att det inte finns någon kommersiell aktör som kommer att vara beredd att investera i nya nattåg.

– Det lönar sig helt enkelt inte att köpa in på kommersiell basis. Kapitalkostnaden per plats är för stor. Så är det också nere i Europa där alla som kör nattåg gör det med statligt stöd i ryggen. De flesta nattåg är olönsamma och behöver statligt stöd för att kunna rulla.

Allt handlar till syvende och sidst om politiska prioriteringar. Dan Olofsson konstaterade att den svenska staten i dag köper trafik för en miljard per år. Av de pengarna går hälften direkt till Gotlandsbåtarna, en fjärdedel går till flyg och en fjärdedel går till buss och tåg, däribland nattåg. 

– Det krävs politiska prioriteringar och politiska beslut om nattågen ska överleva.

Militär och civil beredskap

Så vilka är då drivkrafterna som skulle kunna få våra politiker att vilja investera i nya nattåg? Klimatet, naturligtvis – att flytta resandet från luft till mark samt att erbjuda tillgänglighet och livskraft till hela vårt avlånga land. Men nattågen är också en viktig del av Sveriges beredskap. Förmågan att kunna flytta soldater och tung utrustning långa sträckor har fått en ny aktualitet i samband med NATO-inträdet.

–NATO-medlemskapet innebär ökade krav på transporter, från och till utbildningar och övningar, och Försvarsmakten har också lyft betydande brister i kapacitet på svenska järnvägen. Och då räcker det inte med sittvagnar, utan det krävs även sovmöjligheter. Civila nattåg och civil kompetens inom växling, och fordonskompetens som lokförare och reparatörer blir en viktig pusselbit i Sveriges beredskap.

Hur kan sträckningarna för nattåg se ut i Sverige i framtiden? Det här var Dan Olofssons och SJs förslag.

Vision för framtiden

Investerar man i nya nattåg så måste man göra det så bra som möjligt, menar Dan Olofsson.  I dag finns det krav på bekvämlighet och möjlighet till avskildhet som inte fanns när den befintliga fordonsflottan infördes.

Här har Sverige en unik möjlighet.

– Vi kan utnyttja den breda profil som vi har i Sverige och köra dubbeldäckare där vi kan ”stapla” fyra personer på höjden. Vi måste också kunna erbjuda långa och stabila kontrakt så att operatörerna vågar satsa. Med hjälp av bekväma och tillgängliga fordon når vi också en annan typ av resande och turism. Sverige är, som ett avlång land, perfekt för att köra nattåg, sade Dan Olofsson och presenterade också sin vision om nya sträckningar som inkluderar en ny koppling till norska Trondheim respektive Oslo samt en vidare ut i Europa via Hamburg.

Kunderna finns. I dag är alla nattåg så gott som fullbokade.

– Det finns en betalningsvilja hos resenärerna.

Relaterade nyheter

07 maj 2025

Train & Rail samlar järnvägsbranschen

Nu är järnvägsfesten i gång! Train & Rail har rullat in på Stockholmsmässan och Nordic Infracenter finns självklart på plats. Första dagen bjöd på branschmingel…
Läs mer
29 april 2025

”Svensk kollektivtrafik behöver politisk vilja och enighet.”

Efter 16 år i kollektivtrafikens tjänst lämnar Carl-Johan Sjöberg uppdraget som trafikdirektör för Jönköpings länstrafik. För Nordic Infracenter berättar han vad som har varit roligast,…
Läs mer
15 april 2025

Nu släpper vi programmet för Train & Rail

Snart är det dags för Train & Rail i Stockholm. Nordic Infracenter finns förstås på plats – och som samarbetspartner till mässan bjuder vi både…
Läs mer
Tillbaka

Prenumerera på vårt utskick!

Vill du vara först med att läsa våra nyheter eller få reda på nya event som vi arrangerar? Isåfall ska du prenumerera på vårt mejlutskick! Om du skulle ångra dig, kan du när som helst välja att avregistrera dig.

Nordic Infracenter är ett utvecklingsnav som erbjuder nätverk, lärande och utveckling till järnvägsintresserade.

Snabbmeny

  • Utbildningar och event
  • Projekt
  • Nyheter
  • Intressenter & samarbetspartners
  • Om oss
  • Utgivningsbevis
  • Kontakt
  • Integritetspolicy

Kontakt

Karlagatan 3,
571 31 Nässjö

Följ oss

Linkedin Youtube
  • Nyheter
  • Projekt
  • Evolve
  • Framtidens järnväg
  • Intressenter & samarbetspartners
  • Om oss
  • Kontakt
  • Nyheter
  • Projekt
  • Evolve
  • Framtidens järnväg
  • Intressenter & samarbetspartners
  • Om oss
  • Kontakt
Bli intressent