Hoppa till innehåll
  • Nyheter
  • Utbildningar & event
  • Projekt
    • Framtidens järnväg
  • Intressenter & samarbetspartners
  • Om oss
  • Kontakt
  • Nyheter
  • Utbildningar & event
  • Projekt
    • Framtidens järnväg
  • Intressenter & samarbetspartners
  • Om oss
  • Kontakt
Bli intressent

”Svensk kollektivtrafik behöver politisk vilja och enighet.”

Efter 16 år i kollektivtrafikens tjänst lämnar Carl-Johan Sjöberg uppdraget som trafikdirektör för Jönköpings länstrafik. För Nordic Infracenter berättar han vad som har varit roligast, och svårast, med jobbet – och ger sin ärliga mening om kollektivtrafikens utmaningar.

Carl-Johan Sjöberg är avgående trafikdirektör för Länstrafiken i Jönköping. Foto: Region Jönköpings län/Sara Landstedt.

Han kom som ett yrväder i april 2009. När Carl-Johan Sjöberg lämnar på Valborgsmässoafton så är det nästan exakt 16 år sedan han tillträdde som vd för Jönköpings länstrafik, som på den tiden var ett bolag ägt av landstinget och länets 13 kommuner.

Hur mycket kunde du om kollektivtrafik när du började?

– Mycket lite. Tidigare hade jag jobbat som ekonomichef för det som då hette Höglandets sjukvårdsområde, så jag hade erfarenhet av att leda i offentliga organisationer, men jag hade inte arbetat med kollektivtrafik tidigare. Däremot hade jag förstås åkt kollektivt, både buss och tåg: jag är uppväxt i Nässjö och bodde länge på Höglandet.

Är du desto nördigare nu?

– Det tror jag att man blir oavsett vilken bransch man jobbar i. Tycker man att något är roligt så blir man engagerad. Så jag får väl erkänna att jag blir lite nördig i vissa sammanhang, men i min roll så har jag försökt hålla mig från detaljerna.

Vad har varit roligast under de här åren?

– Det roligaste är ju när man har möjlighet att utveckla och förbättra saker. En sak som vi har jobbat mycket med på senare år är vårt varumärke och dialogen med kunderna. Att ta reda på vad resenärerna och länets invånare vill ha ut av kollektivtrafiken. Jag tror att vi är mer kundfokuserade och lyssnar mer på våra resenärer nu än vad vi kanske har gjort historiskt. Sedan har vi gjort en digital jätteresa. Vi har gått från tryckta tidtabeller och telefonsamtal till digitaliserad kommunikation med realtidsinformation om trafikläget, från tryckta biljetter till en app där man kan boka och betala. Arbetet fortsätter hela tiden, men jag tycker att det har hänt väldigt mycket på den fronten.

Vilka är de stora milstolparna?

– Några av de riktigt stora besluten har varit att införskaffa nya Krösatåg och att bygga en ny depå för Krösatågstrafiken i Nässjö. Vi har också byggt en ny bussdepå på Ljungarum i Jönköping. För det krävs både finansiell styrka och politiskt vilja – något som vi är lyckligt lottade att ha i Jönköpings län. Sedan förstår jag att man som resenär kan tycka att det tar lång tid, när de befintliga tågen är slitna och inte räcker till. Men det är stora investeringar som ska leva i 20-30 år minst och då måste saker göras i rätt ordning. Dessutom har det tagits stora infrastrukturbeslut och elektrifiering och upprustning av banor. Även här kan jag förstå att det finns en frustration, särskilt när det gäller järnvägen. Vägar är något lättare att bygga, men att bygga järnväg är en tidskrävande process.

Vad har du tyckt är svårast med jobbet?

– Den stora utmaningen är att använda de medel vi har för att kunna erbjuda en så bra trafik som möjligt för så många som möjligt i länet. När man pratar kollektivtrafik är det mycket fokus på allmän kollektivtrafik, men vi har också ansvaret för färdtjänst och sjukresor. Vi som jobbar med kollektivtrafik måste ibland acceptera att vi inte kan göra alla nöjda samtidigt, men det är oerhört viktigt att vi för en bra dialog kring vilka utmaningar som finns och att vi är lyhörda och verkligen lyssnar på vad resenärerna tycker.

Vilken är den största utmaningen för kollektivtrafiken på nationell nivå?

– Under de 20 senaste åren har det kollektiva resandet ökat dramatiskt, samtidigt som infrastrukturen inte ha hängt med, i alla fall inte på järnvägssidan. Trängsel på spåren, trasiga växlar och kontaktledningar och brist på både tåg och lokförare innebär att kollektivtrafiken kommer att ha växtvärk under lång tid framöver. Det är inte hållbart att kommersiell trafik och kollektivtrafik, persontrafik och godstrafik ska konkurrera med varandra om utrymmet. Det krävs politisk vilja och enighet på nationell nivå.

När kommer de nya Krösatågen i trafik?

– Tågen ska testköras av CAF på plats i Sverige. Transitio, som äger fordonen, kommer inte att ta över dem för än de är helt klara att sättas i trafik. Så det ärliga svaret är att vi inte vet.

Vad ska du göra nu?

– Det är inte klart. Just nu är det fullt fokus på att göra en bra överlämning. Rekrytering av en ny trafikdirektör pågår och under tiden är vår ekonomichef Fredric Fingal tillförordnad.

Lite trainspotting kanske?

– Ja, jag kommer absolut att hålla utkik efter de nya Krösatågen. Och självklart kommer jag att åka med så fort chansen ges. Det blir mycket buss och tåg även i framtiden!

Relaterade nyheter

07 maj 2025

Vart är de svenska nattågen på väg?

Nattåg är populärare än någonsin. Dessutom är de en viktig pusselbit i Sveriges totalförsvar. Men hur ser framtiden för nattågen ut? Fordonsflottan är ålderstigen och…
Läs mer
07 maj 2025

Train & Rail samlar järnvägsbranschen

Nu är järnvägsfesten i gång! Train & Rail har rullat in på Stockholmsmässan och Nordic Infracenter finns självklart på plats. Första dagen bjöd på branschmingel…
Läs mer
15 april 2025

Nu släpper vi programmet för Train & Rail

Snart är det dags för Train & Rail i Stockholm. Nordic Infracenter finns förstås på plats – och som samarbetspartner till mässan bjuder vi både…
Läs mer
Tillbaka

Prenumerera på vårt utskick!

Vill du vara först med att läsa våra nyheter eller få reda på nya event som vi arrangerar? Isåfall ska du prenumerera på vårt mejlutskick! Om du skulle ångra dig, kan du när som helst välja att avregistrera dig.

Nordic Infracenter är ett utvecklingsnav som erbjuder nätverk, lärande och utveckling till järnvägsintresserade.

Snabbmeny

  • Utbildningar och event
  • Projekt
  • Nyheter
  • Intressenter & samarbetspartners
  • Om oss
  • Utgivningsbevis
  • Kontakt
  • Integritetspolicy

Kontakt

Karlagatan 3,
571 31 Nässjö

Följ oss

Linkedin Youtube
  • Nyheter
  • Projekt
  • Evolve
  • Framtidens järnväg
  • Intressenter & samarbetspartners
  • Om oss
  • Kontakt
  • Nyheter
  • Projekt
  • Evolve
  • Framtidens järnväg
  • Intressenter & samarbetspartners
  • Om oss
  • Kontakt
Bli intressent