Hoppa till innehåll
  • Nyheter
  • Utbildningar & event
  • Projekt
  • Intressenter & samarbetspartners
  • Om oss
  • Kontakt
  • Nyheter
  • Utbildningar & event
  • Projekt
  • Intressenter & samarbetspartners
  • Om oss
  • Kontakt
Bli intressent

Beskedet: Då kan ERTMS vara klart

Den svenska järnvägen ska få ett nytt framtidssäkrat signalsystem i form av ERTMS. Men det går alldeles för långsamt. ”Om vi är klara runt 2040 vore det förträffligt”, sade Trafikverkets Christian Löf när han gästade Nordic Infracenter på Nordic Rail.

Som alla som har läst ”Liftarens guide till galaxen” vet, så är 42 svaret på alla stora frågor. 2042 är ett årtal som vi ritar mot men jag vill påpeka att inget är beslutat”, sade Trafikverkets Christian Löf.

Först var det sagt 2020. Sedan 2030. Nu hoppas Christian Löf att bytet av signalsystem på svenska järnvägar ska prioriteras upp.

– Vi har redan reviderat tidplanen ett antal gånger. Om vi får önska blir det klart någonstans runt 2040. Men med nuvarande investeringstakt handlar det snarare om 2060- eller 2070-talet.

Ger ökad kapacitet

Christian Löf är programchef uppgradering järnväg vid Trafikverket och var en av Nordic Infracenters talare på Nordic Rail-mässan. Den stora publiken skvallrade om att ämnet är ett hett samtalsämne ute på spåren.

ATC har nått sin tekniska utvecklings ände och kommer inte att vidareutvecklas. Det innebär att Trafikverket successivt måste gå över till ERTMS för att kunna möta kommande kapacitetsbehov. Det gäller inte minst i områden med höga trafikflöden, som till exempel Stockholm.

– Om bytet går för långsamt finns det en stor risk att signalsystemet inte håller, vilket innebär en mindre säker trafikleverans. Att byta signalsystem är ett sätt att öka kapaciteten utan att bygga fler spår. Utmaningen är att klara morgondagens behov utan att skapa negativa trafikeffekter under införandet, konstaterade Christian Löf.

Komplex process

Utbytet kommer att ske både i samband med utbyggnad och vid ombyggnad.

– Det handlar om en komplex process där många kugghjul ska haka i varandra.
Ställverk, system och centralenheter måste till exempel bytas. Kablarnas tekniska livslängd löper ut runt 2035 vilket innebär att de måste bytas ut mot optisk kabel.

Hur tänker Trafikverket kring Stockholm?
– Vi inleder diskussionerna nu i vinter och kommer att presentera våra tankar halvårsskiftet 2024.

Blir det totalavstängningar?
– Totalavstängningar bör alltid övervägas vid större åtgärder. Det optimala är naturligtvis om man kan göra flera åtgärder samtidigt, till exempel kontaktledningsbyte tillsammans med signalbyte.

Hur snart behöver man konvertera sina fordon?
– ERTMS är standard 2030. Man bör ha fordonskonverteringen klar till dess. Driver man nationell trafik behöver man fordon som klarar av en ERTMS-bana. Vi kan inte garantera förmåga att leverera om du inte har ERTMS ombord.

Nyckeln till framgång?
– Vi behöver bli bättre på att jobba tillsammans i branschen, långsiktigt med våra leverantörer och samarbetspartners så att det blir en förutsägbar och attraktiv marknad.

Relaterade nyheter

07 maj 2025

Vart är de svenska nattågen på väg?

Nattåg är populärare än någonsin. Dessutom är de en viktig pusselbit i Sveriges totalförsvar. Men hur ser framtiden för nattågen ut? Fordonsflottan är ålderstigen och…
Läs mer
07 maj 2025

Train & Rail samlar järnvägsbranschen

Nu är järnvägsfesten i gång! Train & Rail har rullat in på Stockholmsmässan och Nordic Infracenter finns självklart på plats. Första dagen bjöd på branschmingel…
Läs mer
29 april 2025

”Svensk kollektivtrafik behöver politisk vilja och enighet.”

Efter 16 år i kollektivtrafikens tjänst lämnar Carl-Johan Sjöberg uppdraget som trafikdirektör för Jönköpings länstrafik. För Nordic Infracenter berättar han vad som har varit roligast,…
Läs mer
Tillbaka

Prenumerera på vårt utskick!

Vill du vara först med att läsa våra nyheter eller få reda på nya event som vi arrangerar? Isåfall ska du prenumerera på vårt mejlutskick! Om du skulle ångra dig, kan du när som helst välja att avregistrera dig.

Nordic Infracenter är ett utvecklingsnav som erbjuder nätverk, lärande och utveckling till järnvägsintresserade.

Snabbmeny

  • Utbildningar och event
  • Projekt
  • Nyheter
  • Intressenter & samarbetspartners
  • Om oss
  • Utgivningsbevis
  • Kontakt
  • Integritetspolicy

Kontakt

Karlagatan 3,
571 31 Nässjö

Följ oss

Linkedin Youtube
  • Nyheter
  • Utbildningar & event
  • Projekt
  • Intressenter & samarbetspartners
  • Om oss
  • Kontakt
  • Nyheter
  • Utbildningar & event
  • Projekt
  • Intressenter & samarbetspartners
  • Om oss
  • Kontakt
Bli intressent