Hoppa till innehåll
  • Nyheter
  • Utbildningar & event
  • Kompetens
  • Intressenter
  • Projekt
    • Framtidens järnväg
  • Om oss
  • Kontakt
  • Nyheter
  • Utbildningar & event
  • Kompetens
  • Intressenter
  • Projekt
    • Framtidens järnväg
  • Om oss
  • Kontakt
Bli intressent

Smarta skruvar förutsäger underhållsbehovet

Svensk järnväg är i skriande behov av underhåll – samtidigt som bristen på arbetskraft är stor. Nu har svenska innovationsföretaget Strainlabs utvecklat ett prediktivt underhållssystem som ska spara tid, kraft och pengar.

Gösta Rydin är försäljningschef på innovativa Strainlabs som tillsammans med sina kunder driver digitalisering inom järnvägsbranschen.
Skruvarna förses med ett sensorpaket och kan sedan användas i till exempel växlar, fishplates eller signalsystem.

”Internet of Bolts” kallar Strainlabs tekniken – som är precis som det låter. Genom att förse kritiska skruvförband med sensorer och kommunikationsutrustning enligt samma princip som ”Internet of Things” kan man diagnosticera skicket och underhållsbehovet hos varje enskild skruv. Produkten har världspatent och lanserades på marknaden 2022, och i dag finns Strainlabs i flera växlar i det svenska järnvägsnätet.

– Vi har ett avtal med Vossloh som har integrerat systemet i sina växlar. Nyligen har vi också ingått ett avtal med Railway Metrics & Dynamics. Att ligga i digitaliseringens framkant är prioriterat för de här aktörerna och vi är naturligtvis mycket glada över att de har valt oss som samarbetspartners, berättar Gösta Rydin som är försäljningschef på Strainlabs.

Mäter med ljus

Rent praktiskt går det till så här: Kunden skickar sina skruvar till Strainlabs som monterar ett sensorpaket med batteri. En process som enligt Gösta Rydin inte påverkar skruvens kvalitet eller hållfasthet. Skruvarna används sedan i växlar, fishplates eller signalsystem.

– I dagsläget kan vi montera sensorer i skruvar från M10 upp till M27, säger Gösta Rydin.

Tekniken bygger på en unik mätmetod där sensorn kontrollerar skruvens status i förhållande till förspänningen genom att mäta ljuset. Om skruven håller på att släppa eller gå sönder – till exempel på grund av sättningar i material, vibrationer och termisk påverkan – så ändras ljusintensiteten inuti skruven vilket mäts och överförs till ökad eller minskad kraft.

Skruvarna ”vaknar” enligt en bestämd, tät tidsintervall som ger kunden ett omfattande dataunderlag över tid. Signalen skickas till en router som monterats utmed spåret och routern skickar sedan vidare data från varje skruv till kunden som tar emot informationen i Strainlabs programvara. Kunden kan själv sätta sin säkerhetsmarginal i mjukvaran och med hjälp av de data som kommer in övervaka skruvens status, förutse underhållsbehov och sätta in resurser exakt när, var och där de behövs.

Inga överraskningar

Fördelarna för en hårt ansatt järnvägsbransch är många, säger Gösta Rydin:

– Som det ser ut i dag så görs underhållet enligt en fastlagd plan, baserad på vad man förväntar sig ska hända. Det gör att man i många fall utför dyrt och tidskrävande underhåll i onödan samtidigt som man riskerar att missa de kritiska punkter där en skruv faktiskt har lossnat eller gått sönder i förtid.

Det blir alltså lättare att hushålla med ansträngd personal. Ur ett samhällsperspektiv har tekniken också möjlighet att bidra till ett bättre kapacitetsutnyttjande av spåren.

– Batteriet i skruvmodulen är dimensionerad för att hålla för ett mättillfälle var tionde minut i över fem år. Så det är en väldigt robust lösning. Sensorn är också förberedd för olika AI-lösningar som ytterligare kan öka kund- och samhällsnyttan, säger Gösta Rydin.

Relaterade nyheter

02 oktober 2025

De har superkoll på godstransporterna i järnvägsdjungeln

Var är mitt gods? Och hur svårt kan det va? Det är frågorna som många kunder ställer sig när de transporterar med järnvägen. Fleetmonitor i…
Läs mer
10 september 2025

Vi växlar upp med nya intressenter och startar ett kompetensråd

Nordic Infracenter växer och utvecklas. Under året har vi välkomnat nio nya intressenter. Samtidigt bygger vi på vår verksamhet med nya utbildningar och event. ”Under…
Läs mer
28 maj 2025

Hon tog över stora godsbolaget: ”Vi står beredda att hugga.”

I vintras kom skrällen. CFL cargo Sverige hade sålts. Ny, ensam ägare var företagets vd Mikaela Schön. Ett halvår senare har bolaget bytt namn till…
Läs mer
Tillbaka

Prenumerera på vårt utskick!

Vill du vara först med att läsa våra nyheter eller få reda på nya event som vi arrangerar? Isåfall ska du prenumerera på vårt mejlutskick! Om du skulle ångra dig, kan du när som helst välja att avregistrera dig.

Nordic Infracenter är ett utvecklingsnav som erbjuder nätverk, lärande och utveckling till järnvägsintresserade.

Snabbmeny

  • Nyheter
  • Utbildningar och event
  • Kompetens
  • Projekt
  • Intressenter & samarbetspartners
  • Om oss
  • Integritetspolicy
  • Utgivningsbevis
  • Kontakt

Kontakt

Karlagatan 3,
571 31 Nässjö

Följ oss

Linkedin Youtube
  • Nyheter
  • Utbildningar & event
  • Projekt
  • Evolve
  • Framtidens järnväg
  • Intressenter & samarbetspartners
  • Kompetens
  • Om oss
  • Kontakt
  • Nyheter
  • Utbildningar & event
  • Projekt
  • Evolve
  • Framtidens järnväg
  • Intressenter & samarbetspartners
  • Kompetens
  • Om oss
  • Kontakt
Bli intressent