Hoppa till innehåll
  • Nyheter
  • Utbildningar & event
  • Projekt
  • Intressenter & samarbetspartners
  • Om oss
  • Kontakt
  • Nyheter
  • Utbildningar & event
  • Projekt
  • Intressenter & samarbetspartners
  • Om oss
  • Kontakt
Bli intressent

Smarta skruvar förutsäger underhållsbehovet

Svensk järnväg är i skriande behov av underhåll – samtidigt som bristen på arbetskraft är stor. Nu har svenska innovationsföretaget Strainlabs utvecklat ett prediktivt underhållssystem som ska spara tid, kraft och pengar.

Gösta Rydin är försäljningschef på innovativa Strainlabs som tillsammans med sina kunder driver digitalisering inom järnvägsbranschen.
Skruvarna förses med ett sensorpaket och kan sedan användas i till exempel växlar, fishplates eller signalsystem.

”Internet of Bolts” kallar Strainlabs tekniken – som är precis som det låter. Genom att förse kritiska skruvförband med sensorer och kommunikationsutrustning enligt samma princip som ”Internet of Things” kan man diagnosticera skicket och underhållsbehovet hos varje enskild skruv. Produkten har världspatent och lanserades på marknaden 2022, och i dag finns Strainlabs i flera växlar i det svenska järnvägsnätet.

– Vi har ett avtal med Vossloh som har integrerat systemet i sina växlar. Nyligen har vi också ingått ett avtal med Railway Metrics & Dynamics. Att ligga i digitaliseringens framkant är prioriterat för de här aktörerna och vi är naturligtvis mycket glada över att de har valt oss som samarbetspartners, berättar Gösta Rydin som är försäljningschef på Strainlabs.

Mäter med ljus

Rent praktiskt går det till så här: Kunden skickar sina skruvar till Strainlabs som monterar ett sensorpaket med batteri. En process som enligt Gösta Rydin inte påverkar skruvens kvalitet eller hållfasthet. Skruvarna används sedan i växlar, fishplates eller signalsystem.

– I dagsläget kan vi montera sensorer i skruvar från M10 upp till M27, säger Gösta Rydin.

Tekniken bygger på en unik mätmetod där sensorn kontrollerar skruvens status i förhållande till förspänningen genom att mäta ljuset. Om skruven håller på att släppa eller gå sönder – till exempel på grund av sättningar i material, vibrationer och termisk påverkan – så ändras ljusintensiteten inuti skruven vilket mäts och överförs till ökad eller minskad kraft.

Skruvarna ”vaknar” enligt en bestämd, tät tidsintervall som ger kunden ett omfattande dataunderlag över tid. Signalen skickas till en router som monterats utmed spåret och routern skickar sedan vidare data från varje skruv till kunden som tar emot informationen i Strainlabs programvara. Kunden kan själv sätta sin säkerhetsmarginal i mjukvaran och med hjälp av de data som kommer in övervaka skruvens status, förutse underhållsbehov och sätta in resurser exakt när, var och där de behövs.

Inga överraskningar

Fördelarna för en hårt ansatt järnvägsbransch är många, säger Gösta Rydin:

– Som det ser ut i dag så görs underhållet enligt en fastlagd plan, baserad på vad man förväntar sig ska hända. Det gör att man i många fall utför dyrt och tidskrävande underhåll i onödan samtidigt som man riskerar att missa de kritiska punkter där en skruv faktiskt har lossnat eller gått sönder i förtid.

Det blir alltså lättare att hushålla med ansträngd personal. Ur ett samhällsperspektiv har tekniken också möjlighet att bidra till ett bättre kapacitetsutnyttjande av spåren.

– Batteriet i skruvmodulen är dimensionerad för att hålla för ett mättillfälle var tionde minut i över fem år. Så det är en väldigt robust lösning. Sensorn är också förberedd för olika AI-lösningar som ytterligare kan öka kund- och samhällsnyttan, säger Gösta Rydin.

Relaterade nyheter

07 maj 2025

Vart är de svenska nattågen på väg?

Nattåg är populärare än någonsin. Dessutom är de en viktig pusselbit i Sveriges totalförsvar. Men hur ser framtiden för nattågen ut? Fordonsflottan är ålderstigen och…
Läs mer
07 maj 2025

Train & Rail samlar järnvägsbranschen

Nu är järnvägsfesten i gång! Train & Rail har rullat in på Stockholmsmässan och Nordic Infracenter finns självklart på plats. Första dagen bjöd på branschmingel…
Läs mer
29 april 2025

”Svensk kollektivtrafik behöver politisk vilja och enighet.”

Efter 16 år i kollektivtrafikens tjänst lämnar Carl-Johan Sjöberg uppdraget som trafikdirektör för Jönköpings länstrafik. För Nordic Infracenter berättar han vad som har varit roligast,…
Läs mer
Tillbaka

Prenumerera på vårt utskick!

Vill du vara först med att läsa våra nyheter eller få reda på nya event som vi arrangerar? Isåfall ska du prenumerera på vårt mejlutskick! Om du skulle ångra dig, kan du när som helst välja att avregistrera dig.

Nordic Infracenter är ett utvecklingsnav som erbjuder nätverk, lärande och utveckling till järnvägsintresserade.

Snabbmeny

  • Utbildningar och event
  • Projekt
  • Nyheter
  • Intressenter & samarbetspartners
  • Om oss
  • Utgivningsbevis
  • Kontakt
  • Integritetspolicy

Kontakt

Karlagatan 3,
571 31 Nässjö

Följ oss

Linkedin Youtube
  • Nyheter
  • Utbildningar & event
  • Projekt
  • Intressenter & samarbetspartners
  • Om oss
  • Kontakt
  • Nyheter
  • Utbildningar & event
  • Projekt
  • Intressenter & samarbetspartners
  • Om oss
  • Kontakt
Bli intressent